
1. klassi minek – kust alustada?
07.03.2025Koolipikendus on tõsine otsus, mis võib lapse edasist arengut märkimisväärselt mõjutada. Sageli keskendutakse vaid akadeemilistele oskustele, kuid tegelikult tuleb last vaadelda tervikuna – lisaks õppimisvõimele on koolis hakkama saamiseks olulised ka sotsiaalsed ja emotsionaalsed oskused.
Millal kaaluda koolipikendust?
Koolipikendus võib olla vajalik, kui laps vajab rohkem aega oma oskuste arendamiseks. Kuigi mõnes valdkonnas võib ta olla eakohasel tasemel, võivad esineda takistused eneseväljenduses, keskendumises või sotsiaalsetes suhetes. Koolitee algus on suur muutus ja laps peab olema valmis toime tulema nii uute teadmiste kui ka klassikaaslastega suhtlemisega.
Kas koolipikendusest on kasu?
Lisa-aasta mõte ei ole lihtsalt koolimineku edasilükkamine, vaid teadlik ja sihipärane ettevalmistus. Selle aja jooksul peaks toimuma areng, mis aitab lapsel koolis paremini kohaneda. Oluline on leida tegevused, mis toetavad lapse tugevusi ja arendavad nõrgemaid külgi – olgu selleks mänguline õpe, teraapia või spetsialisti soovitatud harjutused.
Koolipikenduse otsustamine
Koolipikenduse taotlemisel lähtutakse lapse individuaalsest arengust ning otsus tehakse koostöös spetsialistide, õpetajate ja vanematega. Eesti seaduste kohaselt saab koolipikendust taotleda alates 7. eluaastast, kui lapse areng ei ole veel piisav kooliküpsuse saavutamiseks.
Selleks, et teha otsus, on vajalik lapse arengu hindamine. Mõni laps jõuab Rajaleidjasse juba uuringutega ning sel juhul saab kooliväline meeskond kohe asuda soovitamise juurde. Kui lapsel puuduvad veel uuringud, siis Rajaleidja spetsialistid uurivad ise või suunavad kompleksuuringule. Pärast info kogumist saabki vanemale soovitada edasisi samme. Lõpliku otsuse teeb lapsevanem, seega on vanemana ääretult oluline süveneda uuringu tulemustesse ning tõsiselt kaaluda soovitusi.
Kui vanemana kahtled soovitustes, siis võid tulla meie konsultatsioonile. Täpsema info leiad SIIT.
Koolipikendust ei maksa karta
Koolipikenduse otsust ei tohiks võtta kui karistust või probleemi. Kui lisa-aastat kasutada õigesti ning mõistlikult, on tegemist suurepärase võimalusega aidata last paremini ette valmistada koolieluks. Õigeaegne otsus võib aidata ennetada tulevikus tekkivaid raskusi ja muuta koolitee lapsele sujuvamaks.

Kokkuvõtteks
Kindlasti ei saa teha koolipikenduse otsust kergekäeliselt ning rutakalt. Tasub meeles pidada – kui valida koolipikenduse tee, siis see peab olema korraldatud teadlikult ja sihipäraselt, et tagada lapse sisuline toetamine. Ainult sellisel juhul saab laps kasu ning aasta pärast näeme loodetavasti enesekindlat last, kes on kooliks valmis.
Loe veel koolipikenduses SIIT.
ERILO pere.